top of page

מורכבות הניהול הבין דורי

"כמה פעמים שמענו את המשפט "בזמננו זה לא היה כך"

"כשאני הייתי עובד..." "הדור של היום..."

אז בואו נבין מה עומד מאחורי התחושה הזו, מה ההבדלים בין הדורות,
כיצד זה משפיע על שוק העבודה ואיך נכון לנהל עובדים המוגדרים מדורות שונים.

במאמר הבא פרוט וטיפים מדור דור ה-  Z - X

 

ניהול בין-דורי, משימה שיכולה להוות אתגר בניהול יומיומי של עובדים. שינויי הדורות הינו חלק מתהליך אבולוציה בלתי נמנע,
שעל הארגון להתאים את עצמו אליו על מנת לשרוד. עיקר ההתמודדות הניהולית בימינו נעה בחיבור בין דור ה X לדור ה Y. כדי להבין את המציאות בה מתנהלים ארגונים, יש להבין את המאפיינים של כל דור.​

דור ה- X (ילידי 1965-1976) מתאימים את מעגלי החיים שלהם למקום העבודה. זקוקים ליציבות ולרוב לא יעזבו את מקום עבודתם אלא אם כן הם נאלצים לכך. העבודה היא חלק מההגדרה העצמית שלהם. הם מכבדים היררכיה, אחראים, ו"יודעים" שניתן להגיע להישגים רק על ידי עבודה קשה. זהו דור המאופיין בספקנות וציניות שגורמים להם לדחות חוקים ולהיאבק בהם. הם מודעים לפוטנציאל של הטכנולוגיה אך הפתיחות שלהם לשינויים הטכנולוגיים איטית יחסית לקצב בו הטכנולוגיה מתפתחת.

דור ה – Y (ילידי 1977-1994) גדלו במקביל להתפתחות טכנולוגיות ורשתות חברתיות. העבודה היא חלק ממכלול החיים ולכן חשובה להם גם סביבת עבודה נעימה וגם הנאה ממקום העבודה. הם טובים בעבודת צוות ואף מחפשים את העבודה הצוותית, כמו כן, חשוב להם להיות בעלי תפקיד משמעותי ומשפיע בארגון. זהו דור המחפש מסלולי התפתחות וקידום קריירה מהירים והם לא יהססו לעזוב מקום עבודה שלא יספק להם אתגרים וריגושים. הם כן מחפשים את הדמות הניהולית שתהווה בשבילם דמות סמכות מדריכה ומכוונת, כזו שתביע הערכה ותעודד אותם אך אינם מעוניינים במנהל "הנושף על עורפם". הם רוצים לעשות דברים בדרך שלהם המאפשרת להם חופש תמרון בביצוע. מתפקדים טוב בסביבה של ריבוי משימות והם בעלי יכולת להקשיב ולעשות מספר דברים במקביל.​

כמנהלים, חשוב להכיר בהבדלים הבין דוריים ולהבחין כיצד הם באים באים לידי ביטוי ביומיום. המשמעות הבינדורית נובעת מהעבודה שאתה כמנהל, שייך לדור מסויים דבר המשפיע על אופן הניהול שלך והדרישות שלך מהעובדים וגם מעצם העובדה שהצוות מורכב מאנשים מדורות שונים. אי הבנה של הצרכים והתפיסות השונות, יכולה לייצר מגוון קשים - מקונפליקטים יומיומיים ועד קושי להניע, לרתום ולשמר עובדים.

לדוגמא: הגדרת התפוקות - אנשי דור ה X מגדירים תפוקות דרך עבודה קשה, מסירות אינסופית, הבאה לעיתים על חשבון זמן משפחה וזמן אישי. לעומתם עובדים מדור ה - Y יגדירו תפוקות דרך יעילות ומיקוד בתוצאות ולאו דווקא בתשומות. דוגמא נוספת היא אופן העברת משימה- בעוד דור ה X מחפשים להבין את הרקע והרציונל, דור ה Y יעדיפו לפעול ולהבין תוך כדי תנועה.

בניהול הזמן והגברת היעילות נראה גם כן הבדלים. דור ה X רואים התחלת יום עבודה בשעה מאוחרת אות לחוסר מיקוד, וזלזול בעוד דור ה Y רואים בכך ניצול יעיל של שעות הערות. דור ה X רואים בשימוש במדיות,באתרי אינטרנט וברשתות החברתיות בזבוז זמן, התחמקות מן העבודה וחוסר אחריות. בעוד דור ה Y  רואים באותם הדפוסים חלק אינטגרלי מן הכלים להשגת היעדים והגברת היעילות.

גם באופן התגמול ניכרים הבדלים משמעותיים - בעוד אנשי דור ה X יעריכו בעיקר תגמול כספי, אנשי דור ה- Y יעריכו תגמול כספי אך גם תגמול דרך הכשרה מקצועית, ימי גיבוש ויצירת משמעות.

אז איך להתמודד עם הניהול הבינדורי?

תכירו והוקירו הערכה לכל דור – יש לשמור על איזון בהבנת הערך האמיתי של כל דור ותרומתו לארגון. יש להימנע מהעצמת דור אחד על פני האחרים וליצור תגמול נכון ומותאם למאפייני הדור. יש לתת ביטוי פומבי להערכה זו.

תמצאו את הדרך הנכונה לתקשר - כאשר מדברים וממשבים אנשי דור ה-  X יש לוודא שהתקשורת בלתי פורמלית ויעילה. דור ה-  X נוטה להיות נאמן ועצמאי, ואינו מחבב מיקרו-ניהול כזה שמציץ מעבר לכתף כל שעה. אנשי דור ה- Y בניגוד לכך, מעדיפים משוב מסודר וכמה שיותר חיזוקים חיוביים. כדאי לזכור את הנטיות האלה של שתי הקבוצות ולפעול בהתאם באופן שוטף.

צרו במה לשיתוף ידע - צרו שיטת עבודה בה כולם עובדים יחד וחולקים ידע. תוכנית כזו יכולה לחזק את מערכת היחסים בין אנשי ה X לאנשי ה Y. צרו צוותים הטרוגניים הכוללים ייצוג של כל קבוצות הגיל. כאשר עובדים כך, העובדים לומדים להעריך את החברים לצוות ולבטוח בהם. זכרו שהצלחה משותפת-היא הקשר החזק ביותר שיש.

היו גמישים בסגנון הניהול שלכם - תתרגלו גמישות שתענה על הצרכים של כל העובדים. תבינו שמה שמתאים לעובד מסוים לאו דווקא מתאים לעובד אחד ועליכם לספק מגוון של דרכי ניהול.

בשנת 2016 התחילו להכנס לשוק העבודה אנשי דור ה Z   זהו המשך ההתפתחות האבולוציונית הבינדורית ועל הארגונים להיערך לקליטתו וניהולו של דור זה ולבצע התאמות לצרכי הדור. החדשות הטובות הן שאנשי דור ה Z  הם בעלי רצון ליציבות במקום העבודה, יש הסוברים שזה לאור העובדה שגדלו בצל מאבקים חברתיים ולכך שבני הדור חוו את משבר הכלכלי בשנת 2008.

ימים יגידו איך תראה השתלבות דור זה במערך העבודה. המחקרים שהתפרסמו עד היום מתבססים על תפיסות תאורטיות של בני הדור ולא על מבחן המציאות

לסיכום, הבסיס לתקשורת טובה בין הדורות הוא הכרה בשונות ביניהם, בתרומה של כל דור, והבנה שלכולם יש מקום. בסיס זה יכול להביא לסובלנות, העלאת המוטיבציה והבנה הדדית.

המאמר נכתב על ידי ניצן גבאי משען

bottom of page