מאמר למנהל - "חזרה לשגרה בימי קורונה"

מנהלים יקרים שלום, 

איך עברה אליכם התקופה? 

אילו תחושות מעוררות בכם החזרה לשגרה? 

מה היו האתגרים איתם התמודדתם? 

אילו הזדמנויות ועוצמות התגלו?

כמה דברים חשובים, 

התקופה של הסגר והקורונה בכלל, עברה באופן שונה אצל כל אחד מאתנו, כל אחד מבני משפחתנו וכל אחד מהעובדים שלנו. תחושות כמו: לחץ חרדה אי ודאות, שלווה נחת חיבור, או עוצמה של עשיה בחרום בלחץ.. כל אחד חווה זו אחרת והיה בסביבה שונה. כך, בעצם כל אחד מגיע עם מטען אנרגטי שונה בעת החזרה לשגרה. יש מותשים רגשית ויש פיזית, יש רגועים, יש חרדים, יש שנלהבים להיפגש שוב אחרי תקופה ארוכה ויש שנדרשים להתמודד עם אתגרים של יקיריהם (חרדות חזרה לבי"ס, אבטלה, מצב בריאותי ועוד). 
 

למעשה, החזרה לשיגרה היא מאוד אמביוולנטית והיא אמביוולנטית לכולם, גם למי שלא חושב כך. פרוש הדבר, שכל אחד מאיתנו שחוזר לשיגרה, חובה דואליות, גם רוצים וגם לא רוצים לחזור, ואלו ש'"מתים" לחזור לעבודה, גם הם, עמוק עמוק בפנים. כמעט לכל אחד מאיתנו, היו גם דברים טובים בתקופה הזאת, שאנחנו לא מאוד רוצים לוותר עליהם.  


בחזרה לשיגרה יש בליל שלם של רגשות, שחשוב מאוד להיות מודע אליהם. ולא רק שיש שונות ברגשות, בשגרה החדשה תמצאו שכל אחד חווה את אותם רגשות באופן ועוצמה שונה.
עבור אלו שלא עבדו וגם אלו שעבדו בזמן המשבר, עבדו במתכונת חירום. עכשיו נדרשים לחזור לתוכניות העבודה שהוקפאו על שולחנם. ומה לגבי המשאבים? איפה הפוקוס במציאות שהשתנתה? מה עושים עם התחושות המעורבות, ובואו לא נשכח – מה עשו אחרים? 


למה חשוב להיות מודע לבליל הרגשות?

אם לא נהיה מודעים אליהם – הם ינהלו אותנו ואנחנו נהפוך חסרי סבלנות, עצבניים, מוצפים, וזה גורם לנו לפעול אמוציונלית, לכעוס, להתפרץ ובסופו של דבר 'לא נחמדים' לסביבה שלנו. ולעיתים אף להאשים אחרים. קבלת החלטות מתוך רגש מרחיקה אותנו מהשגת התוצאה הרצויה ובנוסף, הופכים אותנו ללא-רגישים לעובדים שלנו, אלו שבעצמם חווים רגשות מעורבים לגבי החזרה לשיגרה. חוסר רגישות כלפיהם יגרור המון מתח פנימי, ואנחנו עלולים לשפוט אחרים מהר מדי לקבל החלטות נמהרות שתוצאותיהן עלולות לפגוע בעסק ובנו. 

אז מה עושים?

קחו רגע ועיצרו, איספו מידע, נסו להכיר ברגשות שלכם ולאפשר להם להיות ולכם לחוות אותם. וכמו בספורט, כדי להגיע לתוצאות – כדאי לעשות זאת מס' פעמים ובאופן קבוע ולפעמים מאולץ. העצירה הזו, כל כמה זמן, תאפשר לכם "למרכז" את עצמכם ותהפוך לאט לאט למנוף רגשי אדיר! 
זו הזדמנות לקרבה, לחיזוק, להקשבה ולצמיחה יוצאת דופן. 
לא למהר לחזור לשגרה. המילה "לחזור" משמעותה "לשוב אחורה" ואנחנו רוצים להיות תמיד עם הפנים קדימה, לא חוזרים אלה מניעים קדימה ביחד. הכל תוך הקשבה לצרכים המשתנים שלכם כמנהלים’ של העובדים, הממשקים שלכם וכמובן - הלקוחות. (היכנסו למאמר "ישיבת צוות חוזרים לשגרה 1" 

 

זכרו - כולנו צריכים למצוא את המקום שלנו מחדש!
כן, גם אם יש לי רזומה, ויחסי אנוש נהדרים, וגם אם אני איש/אשת מקצוע מעולה, ובמציאות חדשה – כל אחד צריך למצוא את מקומו מחדש, ואפילו להגדיר את מקומו מחדש. הרבה שאלות מקצועיות עולות, יתכן שיש לכם עובדים מצוינים שהתקופה תערער את תחושת המחוברות הארגונית שלהם. השקיעו מאמץ בלקרוא בין השורות את האיתותים שלהם, היו רגישים לנושא וגייסו אותם בחזרה אליכם. 
לא מעט עובדים יתעסקו בצורך להרגיש משמעותי, יעיל וחיוני. תעלנה שאלות כמו: עד כמה אני מוערך? כמה אני מסוגל? על אף השיבה לעבודה תחושת הערך והביטחון נשחקו התערערו, היו ערים לכך.  

יחד עם זאת יש גם פחדים וחששות נוספים:

האם זה בטוח? האם אנחנו מסכנים את עצמנו או אחרים? האם אנחנו שומרים מספיק על עצמנו?
מה כן מותר לעשות? מה לא?
ושאלות סביב הילדים והבית: האם זה בסדר שאנו שולחים את הילדים שלי למסגרות? אילו הנחיות לתת להם? האם יהיה גל שני? 
בקיצור, כולם שואלים את השאלות האלו, או לפחות את רובן.
 


ללא ספק, זוהי תקופה לא פשוטה, המביאה אתה שינויים ואינה צפויה כלל. ולכן חשובות כאן המודעות והסבלנות. היו מודעים לרגשותיכם ולרגשות הסובבים אתכם וגלו סבלנות כלפיכם וכלפיהם. 
כל סוגי התגובות והרגשות הן אנושיות ומגוונות. הגדולה שלכם תהיה להכיר בהן ולהכיל אותן. זאת כדי למצוא את הדרך החדשה של ההון האנושי שלכם קדימה.


ועכשיו, לחלק המעשי!

השיגרה השתנתה? היו אתם היוזמים ושנו אותה לטובת העסק והמטרות שלכם עבורו.

 

טיפ ראשון: תתחילו  ל ד ב ר !

זמנו שיחות "מה נשמע" אחד על אחד.

קבעו ישיבת צוות שבועית/חודשית וייצרו שיגרה חדשה: "שיחות מה נשמע".

אתם לא לבד - אנחנו נעלה בקרוב תכנים והצעות לפגישות אלו לשימושכם! ולבינתיים, הנה כמה הצעות:

  • יצרו מרחב (זמן ומקום) שמאפשרים שיח פתוח ואישי. 

  • שאלו שאלות פתוחות ואפשרו שיח פתוח (הימנעו מתגובה מהירה, וריצה לפתרונות, ודאו הבנה)

  • הקשיבו בסבלנות . הסבלנות משתלמת וכשהם משתפים אתכם תוכלו להכיר אותם יותר מקרוב כאנשים תדעו איך להניע ולייצר מוטיבציה לעבודה למרות האתגרים. 

  • שתפו אותם בכוונותיכם ומטרותיכם לעסק וחישבו יחד על פתרונות ודרכים שיובילו אתכם קדימה ולא "חזרה" לשגרה.

 

שיחות כאלו משחררות לחצים, מקרבות בין מעסיק לעובדים ומחזקות ראייה אופטימית משותפת.

גם אני זמינה לכל שאלה שלכם ובמיוחד – שתפו אותי בחוויה שלכם.

זמינה לכם

סיגל- סגול ייעוץ ארגוני. 

054-2428858

סגול ייעוץ ארגוני- מובילים תהליכי פיתוח מנהלים וצוותים ומומחים ביחסים בעולם העבודה.

054-2428858
סגול ייעוץ ארגוני